Anotace
Pozemek ve správě MČ P6 slouží v současné době nelegálnímu odstavování vozidel a manipulace s vozidly ohrožuje nejen drobotinu, která na stadion dochází. Znáte to, v úzkém průchodu se sotva vyhnete s protijdoucími a jde to hůř, když vedle tlačíte svoje i dětské jízdní kolo. Vrážíme do sebe a když si chceme dopovědět, co jsme při předávání ratolestí rozpovídali, stojíme na parkovišti, kde se není ani o co opřít. Navrhuji proto rozšíření chodníku a umístění stojanů pro jízdní kola. A to zdaleka není všechno. I nestavebními úpravami může započnout proměna plácku pro potřeby místních uživatelů!
Popis
Pozemek je ve správě MČ P6 a v současné době slouží k bezplatnému a nelegálnímu parkování vozidel. Ke vstupu na stadion slouží cca 1,7 m široký chodník vedoucí k úzké vstupní brance. Chodník na opačné straně vozovky se využívá pro nelegální odstavování vozidel i když je zde umístěna také informační tabule. Oba chodníky jsou navíc prakticky v jedné úrovni se silnicí a při parkování a vyparkovávání vozidel tak vznikají nebezpečné situace. Je zde zvýšená koncentrace dětí, která jsou díky menšímu vzrůstu z vozidel automobilů špatně viditelná. Kromě atletických kurzů na stadionu mládeže sem míří děti také do Centra pro předškolní děti Cipísek.
Jízda na kole je v areálu zakázána ale zároveň neexistuje možnost, kde kolo či koloběžku před vstupem odložit a bezpečně zamknout. Vstupní chodník tak kromě těch co přijdou pěšky (vč. rodičů s kočárky) slouží také ke vstupu s jízdními koly, koloběžkami atp. Často je tak přístup velmi nekomfortní a to zejména v době, kdy končí a zároveň začínají kurzy atletiky a lidé se musejí vzájemně vyhýbat (to se děje v průběhu odpolední několikrát denně).
Domnívám se, že by mělo vedení města i městských částí u vzdělávacích institucí i sportovišť zajistit bezpečný přístup těm, co přijdou či přijedou po svých. Základem pro cyklistickou dopravu, kterou děti pro běžný pohyb po městě používají obecně častěji je kromě jiného klíčové zajištění bezpečného parkování kol, koloběžek, cargokol atp.
Detailnější návrh řešení najdete níže:
IMPULS (VARIANTA 1):
Navrhuji proto jako první impuls pro proměnu celého prostranství umístění cyklostojanů typu U na levý “chodník” a šesti flexisloupků, které rozšíří prostor pro pěší přístup. K úvaze je v dalších fázích pojmout prostor jako celek vč. vnitřního dvora s ohledem na potřebu komfortu pro chodce, koloběžkáře a cyklisty včetně příjemných odpočinkových míst pro trávení času před či po skončení kurzů.
Nerezový stojan na kola pro zabetonování:
Počet: 5 ks
Cena Max 4000/ks vč. montáže (na základě https://www.parkove-lavicky.cz/kovovy-nerezovy-stojan-na-jizdni-kola.html)
Pružný sloupek CITY / Městský patník KAPA / Flexibilní zahrazovací sloupek BENITO Flex s límcem.
Počet: 15 ks
Cena: max 3000,-/ks vč. dopravy a montáže (na základě https://www.proficity.cz/zahrazovaci-parkovaci-sloupek-benito-flex-s-limcem/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqP2pBhDMARIsAJQ0Czo49xt38v5M_3AbcVXYOrRYdsrHxEb3A1mj0NsMcOHaUzsxcsvRRtAaAiSpEALw_wcB)
Celková cena: 65 000 Kč + projekční práce a umístění dopravního značení
IMPULS (VARIANTA 2): INICIAČNÍ MODUL
Živější variantou dočasnosti bez nutnosti betonování cyklostojanů je mobilní cyklostojan kombinovaný s dalšímu funkcemi jako je například ozelenění nebo posezení. Tyto prvky by pak dlouhodobě mohly sloužit Praze 6 pro iniciaci přeměn dalších prostranství. Ve chvíli, kdy dojde k definitivní přeměně, může být prvek přestěhován jinam pro otevření diskuze o budoucnosti zanedbaných veřejných prostranství.
V případě druhé varianty budou prvky umístěny na severní straně v kontaktu s hlavním přístupovým chodníkem a můžou sloužit kromě parkování kol také k zastavení či odpočinku.
V obou variantách se počítá s přeměnou dopravního režimu, kdy bude umístěna značka zákazu vjezdu motorových vozidel (mimo dopravní obsluhy) již na odbočení na předmětnou účelovou komunikaci. K diskuzi je taktéž stanovení Obytné zóny, aby byla podpořena obytnost tohoto prostoru a bezpečnost docházejících dětí. Za značkou pak u chodníku vznikne prostor pro případné vymezení bikesharingové stanice.
Materiál a práce:
11 ks flexi sloupků: 33 000 Kč
3 ks “iniciačního modulu” + Vývoj iniciačního modulu: 200 000 Kč
či zakoupení obdobného již hotového výrobku: 40 000 – 160 000 Kč
Odstranění značky Zákaz vjezdu
Aplikace VDZ – čára + šrafa
Umístění značky Zákaz vjezdu motorových vozidel s dodatkovou tabulkou “MIMO DOPRAVNÍ OBSLUHY”
Cena celkem: 73 000 – 233 000 + projekční práce a umístění dopravního značení
Závěr:
Dospělí i děti z nejbližšího okolí návrh jistě ocení. Ve školkách či školách, kde byly zřízeny bezpečné přístřešky pro kola je dobře vidět, že děti pro každodenní aktivity kolo či koloběžku běžně a pravidelně používají. A jsou to často ti stejní, kteří potom dochází na pohybové či jiné kroužky.
Umístění
50.10599848473494, 14.38610070201329